SINT-KATELIJNE-WAVER --->WOVOGUMA

Op 11 december vertrekken wij, Franky Mertens en Kris Dom, met een oude Mercedes naar Ghana(Wovoguma). Daar gaan we wisselstukken leveren voor een waterzuiveringsproject. Onze route loopt van uit Sint-Katelijne-Waver, Frankrijk, Spanje, Marokko, Westelijke Sahara, Mauritanië, Mali, Burkina-Faso en langs een kleine omweg via Benin en Togo naar ons einddoel Ghana.

Onze e-mail onderweg is: wovoguma@hotmail.com

vrijdag 11/12/2009

226745 km

We zijn vertrokken bij de Steven en Pascale (Parochiehuis Elzestraat) om 21u45.

Er was veel volk, plezant om te beseffen dat er belangstelling is om die 2 snullen te zien vertrekken met een overvolle auto naar Afrika.

Onderweg in Tervuren politiecontrole om te blazen maar wij mochten doorrijden. Aan de Franse grens was er ook veel police, wel een 30-tal. In Spanje zijn we wel wat tijd verloren door zeer dichte mist en door een toeristische route te volgen. We zijn ongeveer een 150 km voor Cordoba in een hotel gaan overnachten.

De volgende morgen om 8u zijn we vertrokken naar Alora (Malaga) waar we te gast zijn bij Domien en Cynthia en hun kinderen. Daar hebben we buiten lekkere sardines op de BBQ gegeten en met een glaasje wijn erbij was de avond heel geslaagd.

maandag 14/12/2009

229065 km

Om 8u zijn we opgestaan en om 9u30 vertrokken  richting Algeciras. Den overzet naar Marokko verliep ongelooflijk gemakkelijk maar wel wild!

In Tanger hebben we even moeten zoeken naar de juiste weg, nog gauw geld gewisseld en dan konden we verder richting Tetouan. Van daaruit naar Chechaouen waar den Domien een hotelletje aan het restaureren is. Daar hebben we direct een hotel gevonden en een stapje gaan zetten in't stad. Een hapje gegeten en zonder nadenken of naar de klok te kijken onzen tram in (20u15). We zullen moe geweest zijn!!!

dinsdag 15/12/2009

229390 km

Om 8u30 zijn we vertrokken richting Meknes. Een hele mooie rit door het Rif gebergte. Twee keer hebben we veel geluk gehad met de flikken. Er hing ne spanjool in ons gat en op ne moment stak die ons voorbij en wuifde nog naar ons. 100 meter verder had hij prijs, politiecontrole, ze hadden veel te hard gereden. Die flik deed teken naar ons dat het voor ons kantje boord was maar we mochten doorrijden. Oef, 400 dirham bespaard. Even voorbij Casablanca zijn we aan een benzinestation gestopt en met een verschil van 10 minuten waren den Domien, Cynthia, de kinderen en Guido daar ook. We hadden afgesproken in Spanje om samen door Mauritanië te rijden omdat het daar een beetje link is. Nu zijn we samen onderweg naar Marrakech.

We zijn er gaan slapen in een Ibis hotel. Teveel luxe voor ons maar toch welkom.

Lekker gaan eten in het stad (tagine) en dan nog wat gaan rondlopen in de Medina.

Goed geslapen en tot morgen.

woensdag 16/12/2009

230075 km

Om 8 uur vertrokken in Marrakech richting Layoun. Nen hoogdag voor de flikken! Na 4 maal gecontroleerd te zijn geweest en 2 processen later zijn we aangekomen in Tantan plage. Mooie rit en prachtige uitzichten. We zitten nu in Chambre d'hotes Ocean te genieten van het zicht op de Atlantische oceaan. Goed gegeten en dan.... slecht nieuws. We kunnen niet aan een visum geraken op de grens zelf met Mauretanië. Waarschijnlijk zullen we terug moeten naar Rabat! Met een slecht gevoel kruipen we ons bed in.

donderdag 17/12/2009

230683Km

Woelige morgen. Domien volop aan het telefoneren met de Belgische consul in Marokko. Nu juist toch een beetje goed nieuws gekregen, de consul zou misschien iets kunnen regelen voor ons; Het wordt afwachten.

Helaas!!!!!

Franky en Domien vertrekken zondagmiddag om 13u met de bus naar Rabat...(1000km enkel) om terug te zijn op dinsdagmorgen... in de hoop dat alle papieren dan in orde zijn.

Om alles door te spoelen zijn we dan maar even gaan surfen.... :-)  (zie foto)

vrijdag 18/12/2009

230683Km

Wandeling gemaakt naar de plaatselijke fotograaf om pasfoto's.... die hebben we maandag nodig op de ambasade.

Daarna zijn we Dario gaan leren vissen en hebben we mosselen gekregen van een visser op het strand.

Was ongeveer 1kg en de vent heeft nog zijn best gedaan om ze te kuisen.

Natuurlijk moesten onze mosselen direkt op het vuur.... een ajuin erbij en iets later hadden wij verse mosselen.

Wel niet veel, maar toch leuk!!!

zaterdag 19 december

Om de tijd te doden zijn we met de Mercedes richting Tan Tan vertrokken... waar we een piste in de woestijn konden volgen.

Een prachtige oase vinden was onze bedoeling...  wat ook lukte!!!

<< l'oase Ouin-Medkour >>

Is een oude begraafplaats voor nomaden met enkele imposante graftombes.

Eén ervan is van een reus uit de XII eeuw volgens de legende (zaouias)

zondag 20 december

BIG DAY!!!!!!!

Vandaag vertrekken Domien en Franky naar Rabat...

We hebben afgesproken met Mirri in Tan Tan     (Mirri regelde de bus)

Nen imposante vent die voor hun de beste plaats op de bus regelde.

We hebben inmiddels een smsje ontvangen dat ze precies op de eerste rij van de cinema naar een 3D film aan het kijken zijn.

De chaffeur rijdt als den brandweer en ze hebben ook al een gids en een bodyguard!!!

maandag 21 december

Hebben een berichtje gehad van de jongens dat het in Rabat niet helemaal loopt zoals gepland...

Het is daar al de hele dag aan het regenen en koud.

Tegen de avond  het verlossende nieuws... dat alle papieren in orde zijn.

We verwachten ze dinsdag rond 13 uur.

OEF!!!

dinsdag 22 december

230885 km

Om stipt 12u30 stoppen er twee wrakken uit de bus, ze zijn stikkapot!!!

Maar het was spannend... In Rabat aangekomen zijn ze met Krim, die ze op de bus hadden leren kennen gaan ontbijten (Krim betaalde) en dan met de taxi naar de ambassade...7u45

De ontgoocheling was groot toen ze zagen dat er zeker 150 man stond aan te schuiven!!!

De papieren gingen door een gat in de muur en er werd getrokken en geduwd.

Dan ontgoocheling nummer 2!!!

Ze zouden de papieren pas terug krijgen rond 18 uur en de bus vertrok om 14 uur.

Vlug met de taxi het geld van de bus terug gaan halen... wat geen probleem was en dan maar gaan wachten in de gietende regen

Dan ontgoocheling nummer 3!!!

Ze kwamen zeggen dat de papieren niet voor 22 uur klaar zijn!!!

In paniek even naar de consul van de Belgische ambassade gebeld, wat niet in dank werd afgenomen door de consul van Mauritanie.

En dan eindelijk om 20u15 kregen ze als eerste de paspoorten.

ZO BLIJ ALS EEN KERMISVOGEL... snel de taxi in en al rijdend de bus ingesprongen... WAT EEN TIMING.

Busreis  tot Agadir en daar een overstap richting Tan-Tan.

Die tweede bus was een ramp!!!

Die zat vol mensen met braakneigingen................... De middengang was een open riool. Terug naar het hotel waar we een douche namen en één uur later startklaar.

We hebben gereden tot 1u30 en toch nog 825km gereden tot in Dakhla.

Eerste nacht in de tent...

woensdag 23 december

231710 km

Om 7u30 vertrokken richting Mauritanie.

Rond de middag waren we aan de grens. Broeiend heet was het er...

Bij de Marokkanen geen problemen en dan door niemandsland naar Mauritanie.

Die plek is de lelijkste plaats op aarde...Slechte weg en autowrakken. Als je de grens overtrekt en je hebt geen visa voor het andere land moet je je wagen achterlaten.

Tegen dat je terug bent is je wagen volledig gedemonteerd. De Mauritaniers deden zoals altijd weer lastig...Ze moeten allemaal een kado hebben. Wij lossen dat op met een pakje JOHNSON.

Leuk om ze smoelen te zien trekken!!!

Overal controles langs de weg door de Al Quaida dreiging. Door de duisternis mochten we niet verder rijden van de flikken. Na veel problemen zijn we toch in Nouakchott geraakt. We hebben er geslapen in Auberge Awkar, kenissen van Domien.

donderdag 24 december

Vroeg vertrokken richting Senegal. We gaan via een piste naar een kleine grensovergang. Die piste loopt door het national parc Diawling. Prachtig park...

Een overvloed aan vogels en natuurschoon en dan, de grens.

10 euro zodat ze onze auto niet zouden uitladen, 3 euro om over een brug te rijden, 2 euro voor de gemeenschap en een massa kado's en het was weer gepiept... JAWEL DAT DACHTEN WE!!!

De Senegalese flikken zijn niet te schatten...5 controles op 1 km en allemaal vinden ze wel iets... Degoutant.

Via Saint-Louis zijn we (met maar 1 boete) tot in Louga geraakt.

Toch nog een fijne kerstavond.

Zalig kerstfeest voor iedereen...

sloppel.

vrijdag 25 december

232872 km

Vertrek richting Tambacounda.

Onze eerste pech met de wagen... In een dorpje ineens een knal en twee verdwaasde gezichten... een band kapot!!!

Redelijk lastig als je de wagen moet uitladen midden in een dorpje want ze kunnen allemaal wel iets gebruiken... al bij al viel het nog mee.

Iets verder hadden we onze eerste ontmoeting met twee apen en daarachter waren twee gieren een karkas aan het uitbenen.

Hele goeie weg gehad en dan een meevaller, een internetcafé op kerstdag...dus een babbeltje met de familie.

zaterdag 26 december

233445 km

Vandaag ricting grens met Mali. Als afsluiter in Senegal was er nog een flik die vond dat we 15000cfa moesten betalen omdat er kartonnen dozen op onze achterbank stonden. (1€ =650cfa)

Na veel palaver mochten we verder na het betalen van 5000cfa en een pluchen beer (die beer was voor hemzelf denken we)

Om 11u30 aangekomen aan de grensovergang Kidira waar we tot hiertoe de gemakkelijkste grensovergang hadden. Alleen maar moeten betalen voor de wagen (15000cfa).

Het is precies dat alles hier 15000cfa kost!!!

In Kayes zijn we de Sénégal rivier overgestoken waar we mooie foto's hebben genomen van vrouwen die daar hun was doen.

We hebben ook een foto genomen voor de dames aan het thuisfront...

Verder reden we precies door het decor van een westernfilm maar dan bezaaid met baobab's.

Zonder problemen tot in Diema geraakt.

zondag 27 december

234005 km

We dachten dat we goed verstopt waren met ons tentje... maar eigenlijk stonden we bijna op een piste naar een dorpje.

Het eerste vanmorgen was een verlegen gast met een brommer. Heel bedeesd vroeg hij een sigaret...

We gaven hem nog een t-shirt cadeau en dan begon het!!! Hij stond daar maar rond te draaien en te prullen aan zijne brommer en dan ineens...           (met veel lef) vroeg hij er nog geld bovenop.

Toen we op een kordate manier NEE hadden gezegd heeft hij zich verontschuldigd en vertrokken.

Rond de middag arriveren we in Bamako. Nen heksenketel van brommers en auto's... en stank.

In het centrum iets gaan drinken en rond 15u vertrokken richting Bougouni waar we terecht kwamen in een raar hotelletje. Recht tegenover het internetcafé stond er een eet en drinkstalletje met de mooiste grieten van Afrika. Onze eerste avond zwaar stappen was een feit!!!

Onderweg was ons opgevallen dat er overal brandjes waren. We zijn gestopt bij een gast en hij vertelde ons dat de mensen die zelf aanstaken omdat ze alleen maar dood hout mogen kappen. Dat hout verkopen ze dan aan iedereen die stookt met een oven.

maandag 28 december

234533 km

Een morgen zonder problemen tot aan de eerste politiepost. Een proces van 6000cfa omdat we onze gordel niet droegen. Die flik was zo zat als een kanon!!!

Op 50 km voor de grens met Burkina-Faso zagen we een bordje met chute er op. Na 500m kwamen we aan een watervalletje en heel straf, er was niemand. Prachtige foto's!

De grensovergang met Burkina was vlekkeloos, daarna over een piste van 70 km lang. We zagen vuurrood van het stof!!!

Aangekomen in Banfora nog even gaan kijken naar de nijlpaarden maar die hadden vrij van dienst!

Hebben er in de buurt geslapen in een traditioneel hutje.

dinsdag 29 december

234968 km

Vroeg uit ons hut (6u) om naar de hippo's te kijken maar helaas, ze hadden precies verlof.

Daarna zijn we naar de Cascade de Banfora gereden en hebben daar Marcel, onze gids ter plaatse leren kennen (nen toffe).

Een prachtige waterval!!! Niet te geloven om dat daar tegen te komen...

Daarna terug en route en via Bobodialaso zijn we nu aangekomen in Boromo, op een 120 km van Ouagadougou.

Morgen gaan we proberen een visum te halen op het consulaat in Ouaga omdat we niet zeker zijn dat het gaat lukken aan de grens.

(dat verhaaltje van die ezel en die steen)

woensdag 30 december

235256 km

Na een 150 km in Sabou aangkomen, waar een aantal jongens samen wonen aan een meer met een 100 tal krokodillen. Daar een aantal foto's genomen van de lieve beestjes.

Dan terug de weg op... en rond 11u30 aangekomen in Ouaga,  waar we in het midden van het stad een man zagen wandelen in zijne volledige filet puur.

Daar hebben we aan iemand met een brommer gevraagd om ons de weg te wijzen naar de ambassade van Ghana.

Weer liep het mis... Na 2u30, 15000cfa en €20 kregen we als laatste onze visum.

Nu zijn we onderweg via Koupela en Tenkodogo richting Togo. In de de avond aangekomen in Koupela waar we  in de mot kregen dat het lichtje van onze alternator bleef branden.

Daar dan maar blijven slapen in een kampement waar de ratten door de keuken liepen.

donderdag 31 december

235578 km

Toen we wakker werden stond daar een blinkende Mercedes. Er had al iemand onze auto gewassen.

In de buurt hadden we een garagist gevonden om de regelaar van onze alternator te vervangen. Binnen het uur was dat gefikst...

Bij de politie aan de grens (een vrouw en een man) vroegen ze hoe onze trip was... en we vertelde dat er in Banfora geen nijlpaarden te vinden waren.

De man zei dat zijn collega (nogal een zware dame) ze allemaal opgegeten heeft en ze in de soep had gedraaid... en lachen  dat hij deed.

Goeie grensovergang en dan begon de stank in onze auto. Op een piste hadden we dan heel de wagen uitgeladen en niets gevonden.

Even verder ineens rook in de wagen, onze batterij was aan het koken (vandaar de stank).

Alternator afgekoppeld, auto op gang geduwd en verder zonder lichten. Oudjaaravond aangekomen in Kante waar we bij een garagist onze alternator zijn gaan demonteren.

Het euvel was gevonden!!!

Die kerel in Kante had er een 28 volt regelaar opgezet i.p.v. 14 volt. Geen onderdelen te vinden in Kante.

Om nieuwjaar te vieren zijn we in het dorp een paar 65cl biertjes gaan drinken. Gaan slapen op een hoge berg om 's morgens de auto op gang te krijgen.

HAPPY NEW YEAR

vrijdag 01 januari 2010

235947 km

Zonder lichten en pinkers verder tot in Kara (Togo), een iets groter stadje. Daar een garagist vinden die op nieuwjaarsdag wil werken.

Voor de 3de keer de alternator eruit en hij ermee weg.

Franky is dan met de kozijn van de mekanieker, met den brommer gaan toeren in't stad. Na 6 familiebezoeken en 2 uur later, was hij terug. Onze alternator stond er inmiddels al terug op.

Verder richting Ghana... We waren nr1 en nr2  die de grens overstaken. Niet te verwonderen want die kleine grenspost was precies iets van over 100 jaar.

We zijn op de grensovergang (Tatali) bijna vastgereden. Dan zijn we begonnen aan de slechtste weg van heel onze trip. Het was er iets over voor onze Benz!!!

Geslapen aan een leegstaand schooltje met een berg ernaast want we rijden nog altijd met een kapotte batterij rond.

Die avond hebben we bezoek gehad van 5 jonge gasten uit het dorpje wat verder.

PLEZANT!!!

zaterdag 2 januari

236193 km

Na 3 controles aangekomen in Tamale.

Eindbestemming bereikt.

We zijn eerst is gaan kijken naar de waterpomp (Wovoguma).

Omdat er toch niemand was hadden we besloten om eerst naar het Molé park te rijden.

Weer een geweldige piste van 50 km via Tolon en Daboya, en dan een brede rivier (White Volta) en als klap op de vuurpijl geen brug... dus terug.

Weer geen olifanten gezien!!!

Inmiddels hadden we afgesproken met Fidelis(de man van REVSODEP) aan de waterpomp.

Daar hebben we alles bekeken en een beetje overlegd over hoe en wat.

Het bureel van REVSODEP waar we ons mochten wassen want we waren precies twee indianen.

Zo rood van het stof!!!

zondag 3 januari

236485 km

Afgesproken om 9 uur aan de waterpomp.

Op z'n Afrikaans waren zij natuurlijk 1u30 te laat ;-)

Na een uur hadden we de zaak terug aan de gang (opluchting) en nog een uur later waren ook de dichtingen van de pomp vervangen.

Daarna zijn we even dag gaan zeggen bij mama Olivia, dat was de gastmoeder van Jochem en Floriaan.

We zijn dan vertrokken naar het Molé park.

Deze keer langs de juiste weg...

Na 60 km goede baan kregen we opnieuw een piste van 70 km te verduren.

Een mooie lokatie met een prachtig zicht op de Savanne.

Nog een beetje nagepraat met 3 Nederlanders en dan bed in.

maandag 4 januari

236668 km

Om 6 uur uit de veren want om 7 uur moeten we klaar zijn voor onze voetsafari.

We zijn met 3 groepen, wij een groep met de Nederlanders.

Onze gids (Ibrahim) met een geweer, leidt ons door het park.

Het begon met wrattenzwijnen, bavianen, kleinere apen, prachtige vogels, herten, springbokken, waterbokken en een prachtige natuur, maar van de olifanten geen spoor.

De 2 andere groepen waren al teruggekeerd maar onze gids gaf niet op (weer nen toffe)!!!

En dan opeens in de verte, ne klepper van een olifant.

We zijn tot op 15 meter geweest...IMPOSANT!!!

We hebben dan ook nog wrattenzwijnen mogen strelen en we zagen aan onze gids dat hij ook blij was.

We hebben hem dan ook een beloning gegeven en hij was er zo van ondersteboven dat hij 2 armbandjes gaf voor Bruce en Vince.

Afscheid genomen van de Nederlanders en lap, 70km piste terug.

Nog even de pomp gaan checken in Wovoguma en dan onderweg naar mama Olivia waar we mogen gaan slapen.

dinsdag 5 januari

237018 km

YES!!!

We hebben de kaap van 10000 km bereikt!!!

Afscheid genomen van mama Olivia en de kids en nu richting Taha het dorpje net voor Wovoguma.

Fidelis en zijn mannen zijn daar ook.

Daar delen we aan twee voetbalploegen de uitrustingen uit die we van Cynthia en FC Katelijne gekregen hebben en de match kan beginnen.

Ze waren allemaal zo fier als een gieter. Vandaar verder Wovoguma waar we een ploeg duiveltjes en knapen hebben aangekleed.

Het was feest in het dorp. Thanks FC Katelijne!

We krijgen nog goed nieuws, Fidelis koopt onze Mercedes.

Nu moeten we dringend werk gaan maken van onze terugreis naar Belgie. We doen iets in de prijs en Fidelis zal ons daarvoor van Tamale naar Accra brengen waar de luchthaven is.

Toch een tripje van 700 km enkel.

Die avond de wagen gaan leveren                   (volledig gepoetst) en hij zag er geweldig uit.

De beste auto ter wereld.

Sloten de trip af op 237104 km.

woensdag 6 januari

Blijven slapen bij REVSODEP en om 6 uur stond Fidelis daar om met ons naar Accra te rijden.

Onderweg laat de politie ons stoppen om te vragen of we iemand kunnen meenemen. Dus met vier in de wagen opweg naar Accra.

De wegen zijn niet schitterend en het landschap wordt alsmaar groener.

Om 3 uur arriveren we in Accra,vinden hier niet direct tickets, dus rijden we naar de luchthaven.

Het is inmiddels laat en onze enige kans, een KLM vlucht... pech die is vol.

Morgen een andere vlucht zoeken...

donderdag 07 januari

Met Fidelis op zoek naar een reisbureau. Zo komen we terecht bij Afriquiah airlines een Libanese maatschappij.

De voordelige prijs doet ons niet twijfelen maar we moeten dan nog wel een dag langer in Accra blijven. Ook weeral geen ramp!

Een dagje aan zee kan wel goed doen.

vrijdag 08 januari

Onze Cedi's gaan omwisselen in Euro's en dan maar terug naar het strand.

Het is plakkerig heet vandaag en we kunnen niet weerstaan aan de souveniertjes...

Nog wat genoten van de dag en afscheid genomen van alles en iedereen.

Om 8uur brengt Fidelis ons naar de luchthaven waar onze wegen scheiden.

Onze vlucht vertrekt om 23u30 via Tripoli (Lybië) naar Brussel, waar we rond de middag arriveren en het loopt zoals gepland. (straf hé)

Zo willen we ook nog iedereen bedanken die ons gevolgd heeft op deze bangelijke trip.

Ook zeker nog nen dikke THANKS aan Cynthia, Domien, Guido, Gaëtane, Dario en Fidelis die ons hebben bijgestaan op deze onvergetelijke reis.